A Nordic animáció
Az idei Cartoon Movie európai animációs pitch és koprodukciós fórum fókuszában az északi országok
A Cartoon egy brüsszeli székhelyű nemzetközi non-profit egyesület, ami az animációs ipart támogatja szakembereknek szervezett különféle rendezvényekkel. A következő ilyen esemény, a Cartoon Movie 2022 márciusában lesz Franciaországban, Bordeaux-ban. Ez a legnagyobb európai rendezvény, ahol egymásra találhatnak az animációs stúdiók, a finanszírozók és a producerek. 1999 óta 423 projekt készült el így, összesen 2,78 milliárd euró értékben. Idén a program középpontjában a Nordic animáció, azaz az északi országok animációja lesz.
"Nem kell szuperhősnek lenni ahhoz, hogy szuper legyél"
Tonje Skar Reiersent norvég producerrel beszélgetünk, aki az északi animációs hálózat, a Nordic Animation vezetője, ami Dánia, Svédország, Finnország, Izland és Norvégia vezető animációs stúdióiból és producereiből áll. Céljuk egyrészt az északi országok animációs szakemberei közötti kapcsolatok erősítése, másrészt a Nordic Animation, mint minőségi márka népszerűsítése a világ többi részén. Vizuális profiluk öt különböző országot tesz egy egésszé, ami a skandináv egyszerűség, játékosság és mozgás elvein alapul.
- Van az északi animációnak olyan jellemzője, ami azonnal felismerhető, ami a világ más országainak animációitól eltér?
- A svéd, dán, finn, izlandi és norvég animációs filmek gazdagok és változatosak, de mindannyian ugyanabból a történetmesélési hagyományból származunk. Mindannyian egyszerűen északiak vagyunk. Hans Christian Andersen „A kis hableány” című művétől Astrid Lindgren “Harisnyás Pippi”-jén át Tove Jansson „Mumin-völgy”-éig az északi országoknak generációkon túlmutató saját kultúrája van. Történetek olyan szereplőkkel, akik megkérdőjelezik elvárásainkat, új megvilágításba helyezik a világot és önmagunkat, megmutatva, hogy az emberek egyenlőek, bármennyire is mások. Csak a mindenki iránti őszinte tisztelet és befogadás révén léphetünk előre - ez az üzenet, ami világszerte visszhangot kelt.
Az északi animáció tele van bátor és független női karakterekkel, akik lázadók, és kivívták, hogy ők vezessenek egy jobb holnap felé. Az északi hősök minden formában és méretben léteznek. A „Flee” dokumentumfilm a meleg főszereplőkre összpontosít, nyíltan és éleslátású együttérzéssel meséli el történeteiket. A „The Ape Star” című film megkérdőjelezi a jó szülői nevelés társadalmi normáit, és bemutatja, hogy a kívülállóként kezelt ügyetlen gorillában van minden bölcsesség és szeretet, amire egy árva lánynak szüksége van egy anyában. A „Ploey - You Will Never Fly Alone” című filmben az elveszett fióka egy félszemű részeg remetétől kap segítséget, míg a „Richard the Stork” segítői egy flamboyant gender-bending kanárimadár és egy disszociatív identitászavarral küzdő bagoly.
Az északiak továbbra is új életet lehelnek irodalmi klasszikusokba, hogy azok a kortárs közönség számára is relevánsak maradjanak. De mint egy igazán innovatív régió, új franchise-okat is fejlesztünk, mint például az „Angry Birds”, a „Ninjago”, a „Captain Sabertooth” és a hamarosan megjelenő „The Unstoppable Yellow Yeti”. Franchise-ok, amelyek élénk képzelőerejüknek köszönhetően világszerte elbűvölték a gyerekeket. A felszínen pusztán szórakoztatóak, de egy fontos üzenetet is hordoznak: együtt kell dolgozni és a különbségeinket erősségekké kell tenni.
Az északi animáció emellett feszegeti a határait annak, hogy milyenek is lehetnek a családi filmek. Olyan komoly témákról is beszélnek, mint a Nyugat kizsákmányolt dolgozói vagy a menekülteket érintő problémák. Ritkán vannak szuperhősök vagy különleges kiválasztottak, az északi főszereplőknek be kell érniük azzal, amijük van, vagy mások segítségére kell támaszkodniuk. Hétköznapi gyerekek, felnőttek vagy állatok, akiket próbára tesz az élet. Az északi hozzáállás szerint “nem kell szuperhősnek lenni ahhoz, hogy szuper legyél”. Amikor filmet készítünk egy hercegnőről, közönséges külvárosi házba költöztetjük, hogy aláhúzzuk: „Royals Next Door”, azaz semmivel sem kivételesebbek, mint te vagy én. A szokatlan karakterek nem szokványos történeteket adnak elő, hanem új betekintést nyújtanak, ami változásra ösztönöz. Nyitottság, sokszínűség, egyenlőség és befogadás - ez az északi út.
Ezekben az országokban a természet közelében élünk. A sötét sarkvidéki tél északi fénnyel, a végtelen nyár éjféli világossággal, Finnország tavai, Norvégia drámai fjordjai, Svédország mély erdői, vagy a vulkánok szépsége Izlandon számunkra nem jelentenek veszélyt. A természet a szentély, a hely, ahová azért megyünk, hogy békét, szépséget, ihletet vagy kihívást találjunk. A természet iránti mélységes tiszteletünk nemcsak a folklórunkban van jelen, hanem a gyártási folyamatainkban is alapvető. A zöld és fenntartható filmgyártás nem jövőbeli cél. Ez az itt és most jelenlévő munkamódszer.
- Az északi animációs stúdiók milyen arányban dolgoznak hazai megrendelőknek/közönségnek, és milyen arányban külföldre?
- A helyi animációs ipart a saját nemzeti produkcióink uralják, de a cégek olyan óriásokkal is együttműködnek, mint a Disney és a Marvel. Szívesen dolgozunk ambiciózus, független európai művészeti projektekben is, mint például a „Song of the Sea” és a „Long Way North”. Eddig időnk nagy részét saját töténeteink elmesélésével töltöttük, de szeretnénk minél többet részt venni szervizmunkában és koprodukcióban is. Az északi országokat az átláthatóság, az innováció és az egalitarizmus jellemzi. Velünk együttműködve olyan munkakultúrát fogsz tapasztalni, ahol mindenki véleményét tiszteletben tartják. Ahol kicsi, hozzáértő, hatékony csapatok vesznek részt aktívan a művészi folyamatban. Ahol az „elég jó” soha nem elég, minden egyes művész megteszi a maga extra mérföldjét. Ahol nincsenek titkok vagy rejtett költségvetési sorok. Ahol a produkció jól felépített, és a pénz a képernyőre kerül. Nem látunk okot arra, hogy a kelleténél bonyolultabbá tegyük a dolgokat. Északi egyszerűséget kínálunk.
- Hogyan fejlődött, változott a nordic animáció az elmúlt évtizedben? Milyen típusú animációra van most leginkább kereslet és milyen típusú filmekhez?
- Országonként változó. Finnország tapasztaltabb a 2D-s és 3D-s tévésorozatokban egyaránt. Norvégia, Dánia, Svédország és Izland erősebb játékfilmekben, rövidfilmekben és dokumentumfilmekben, mint a tévésorozatokban. Svédországban a 2D a dominánsabb, míg más országokban a 2D és a 3D keveréke látható, de a 3D-n van a hangsúly. Stop motiont is gyártunk, de nem nagy léptékben. A formátumok közötti különbségek nagyban függnek az egyes országok pénzügyi lehetőségeitől.
- A kreatív gondolkodási készség és a szoftverek, technikai eszközök magabiztos használata mellett miben kell jónak lennie manapság egy animátornak?
- Huh, ez nehéz kérdés. Animátorként te vagy a történet szereplője. Jónak kell lenned az érzelmek, szándékok és cselekvések kommunikálásában. Jó hallgatónak és megfigyelőnek, valamint jó mesemondónak kell lenned. Ez egy nagy igényeket támasztó és kihívásokkal teli mesterség.
- Gyakran felmerül tehetségesen rajzoló kisgyereknél, hogy mikor adjunk a kezébe elektronikus rajztáblát. Törekedjünk rá, hogy a lehető legtovább dolgozzon papíron ceruzával, vagy engedjünk a technikát minél hamarabb. Mi erről a véleménye az animációs szakembereknek?
- Mások nevében nem tudok nyilatkozni, de én azt mondom, maradjanak a ceruzánál sokáig. Amikor ceruzával és papírral elsajátítják a mesterséget, a táblagépre váltás gyors és egyszerű lesz.
Ha szeretnétek animációs a területen dolgozni/tanulni, kattintsatok a nordicanimation.com oldalra, ahol megtaláljátok az északi stúdiók elérhetőségeit, munkáik címeit, az északi egyetemek és művészeti iskolák témába vágó képzéseit, illetve az északi animációs fesztiválok ismertetőit és elérhetőségeiket is.
Fotók: nordicanimation.com